51th-masterclass 3 - 13th
July
2018
Deadline for applications
31st May 2018
CZ|EN
qrchart hudebni-fakulta-jamu
Kategorie: Masterclasses

Chamber music

František KantorJurij LikinFrantišek Novotný

František KANTOR

František Kantor

  • played in the opera orchestra of the National Theatre in Brno (piccolo player, 1st flutist), at present he is a solopiccolist of the Brno Philharmonic Orchestra
  • associate professor at the Faculty of Music, JAMU in Brno
  • focuses intensively on chamber music - he is a member of the Foerster Wind Quintet, the baroque ensemble Camerata brunae and performs with the classical guitar player Vladislav Bláha and with the orchestra Czech Virtuosi. His is active also in other music genres - jazz, folk, pop and avant-garde music
  • has been recording for the Czech radio and television

Tuition description

In his lessons, he will concentrate not only on methodology (tone making, breathing, dynamics versus intonation, finger technique), but also on issues of understanding of a music work structure. Piccolo lessons with emphasis on solo and orchestral repertoire are a part of his master class. He gives a lecture on baroque music interpretation with focus on free variations.

Jurij LIKIN 

Jurij Likin

  • solo oboist of the Prague Symphony Orchestra FOK
  • professor of oboe playing and vice-dean at the Faculty of Music, Janacek Academy of Music and performing Arts in Brno
  • member of the Prague Wind Quintet and of the Janacek Ensemble
  • award holder of prestigious price of French critics „Choc du Monde de la Musique 1999“
  • has recorded for Czech Radio, Byelorussian Radio, RAI, Radio France and for renowned labels (Supraphon, Panton, Harmonia Mundi, Tokuma, Classic, Allegro)

Tuition description

The master classes are recommended for high school and university students and are intended to prepare for entrance examination at conservatories and music academies in the Czech Republic as well as abroad. Classes are focused on tone aesthetics and problems of finger- and breath technique of an oboe player.

Programme: solo and chamber music for oboe

Workshops offer: Oboe tone aesthetics, Oboe reed making, Orchestral excerpts and preparation for orchestral audition

František  NOVOTNÝ

František Novotný

  • received first prizes, laureate titles and special awards in more than twenty international competitions, he is a  prize winner of the Italian Radio Prize and TV company RAI as well as a  medal of H. Wieniawski
  • collaborates with leading symphonic orchestras in the Czech Republic (Prague Philharmonia, Czech Philharmonic, Prague Symphony Orchestra FOK, Prague Radio Symphony Orchestra, Brno Philharmonic) as well as abroad, performs in outstanding concert halls in Europe, Japan and the USA (Carnegie Hall, etc.)
  • records CDs for Czech as well as foreign labels, co-operates with radio and TV companies (Czech Radio, WNYC – New York, WAMC – Albany, NHK)
  • a professor at the Faculty of Music, JAMU, and at the Academy of Music and Performing Arts in Bratislava (Slovakia), regularly teaches at master classes (Czech Republic, Japan, the USA)
  • a  jury member of many national and international violin competitions (e.g. Prague Spring, Kocian Violin Competition, Telemann Competition – Poznan, Ernst-Szymanowski – Wroclaw and others)

Tuition description

The active participants will take individual violin lessons. Besides, there will be a seminar with discussion on methodology.

The following problems will be worked out: ability to concentrate, tone imagination, function of the right hand and its tone making, bowing techniques, hand synchronization, function of the left hand, adequacy of the choice of repertoire, exercise habits during home preparation.

Barbara Maria Willi

b.m.williBarbara Maria Willi je inovativní a ceněná cembalistka.
Významně přispěla k vývoji oboru staré hudby v České republice. V roce 2014 založila první oddělení staré hudby na české vysoké škole (JAMU v Brně) a zároveň se stala jeho vedoucím. V současné době pracuje na dalším ambiciózním projektu, kterým je tvorba společného studijního programu s prestižním institutem staré hudby při Královské konzervatoři v nizozemském Den Haagu. V roce 2006 získala doktorský titul na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně za svou práci „O stylu generálního basu v 17. století“. Rok 2010 jí přinesl profesorský titul, který převzala z rukou prezidenta Václava Klause.

Obory hra na cembalo, kladívkový klavír a provozovací praxe staré hudby (prof. Kenneth Gilbert, prof. Nikolaus Harnoncourt) na Mozarteu v Salcburku absolvovala v roce 1995 s vyznamenáním. Lásku k historickým nástrojům v ní probudili a dovednosti v ladění jí předávali Jos van Immerseel a Mark Lindley, inspirací pro stylovou generálbasovou hru jí pak byl Jesper Christensen.

V průběhu své mezinárodní kariéry získala řadu ocenění, např. Special mention v mezinárodní cembalové soutěží v belgických Bruggách v roce 1995, cenu německé hudební kritiky za CD „Intrada di Polcinelli“ či francouzskou prestižní cenu „Choc du monde de musique“ za kultovní nahrávku „Salve mater“. Je oblíbeným hostem televizních pořadů, jako jsou například Noc s Andělem či Na plovárně s Markem Ebenem. V roce 2005 byla členkou poroty Mezinárodní soutěže v rámci festivalu Pražské jaro. Její dramaturgie pro festival Concentus Moraviae jsou nápadité a provokativní (například „Vlámská bouře“, „Velcí skladatelé a jejich nepřátelé“). Také díky jejímu působení se stal Concentus Moraviae biennale staré hudby s největším počtem koncertů provedených na autentické nástroje ve střední Evropě. Od roku 2014 Barbara zodpovídá za dramaturgii festivalu Bachův varhanní podzim. Spolu s agenturou C.E.M.A. založila úspěšný cyklus koncertů staré hudby v Brně pod názvem Barbara Maria Willi uvádí..., jehož již XIII. ročník právě probíhá.

Barbara Maria Willi přináší nové úhly pohledů do hudebního vnímání. Důkladně zkoumala generálbasové prameny 17. století a často překvapí svými osobitými interpretacemi. Se svým originálním kladívkovým klavírem z roku 1797 podnítila výzkumnou cestu do oblasti písňové tvorby 18. století a představila celou řadu méně známých českých autorů (Josef Rösler, Jan Hugo Voříšek, Leopold Koželuh). V současné době se věnuje také interpretaci soudobé hudby, mimo jiné se souborem Brno Contemporary Orchestra.

K důležitým mediálním momentům Barbařiny kariéry patří televizní přenos společného koncertu s Magdalenou Koženou a kontratenoristou Thierrym Grégoirem (MHF Concentus Moraviae), který byl oceněn prestižní cenou za nejlepší záznam koncertu na festivalu Zlatá Praha 2000. Česká televize vytvořila její televizní portrét pod názvem „Bravo – Barbara Maria Willi“. Je autorkou generálbasové detektivky „Generálbas aneb kdo zavraždil kontrapunkt?“ (Musica sacra, Brno 2010).
Mluví německy, česky, anglicky, francouzsky a italsky.

Martin Hroch

m-hrochMartin Hroch je absolventem Hudební fakulty JAMU v Brně, kde studoval klavír u prof. Aleny Vlasákové a doc. Jana Jiraského a cembalo u prof. Barbary Marie Willi. Poté pokračoval ve svých studiích na Hochschule für Musik und darstellende Kunst ve Vídni v mistrovské třídě prof. Gordona Charlese Murray. Zabývá se autentickou interpretací staré hudby na oba nástroje. Své vzdělání si rozšířil v rámci řady mistrovských interpretačních kurzů pod vedením předních umělců a pedagogů: A. Vlasákové (ČR), S. Speidel (Německo), B. Glemsera (Německo), A. Delage (Francie), J. B. Christensena (Švýcarsko), M. Spanyi (Maďarsko), E. M. Pollerus (Rakousko), M. Burgue (Francie), G. Morini (Itálie), B. van Oort (Nizozemí). V letech 2007, 2009, 2011 získal opakovaně stipendium Společnosti J. Brahmse v německém Baden-Badenu a byl tak pozván k prestižnímu studiu hudby v Brahmshausu. Zde se rovněž podílel na natáčení dokumentu o J. Brahmsovi pro japonskou televizi. Pro francouzský film ztvárnil roli královského cembalisty ve snímku „Muž, který se směje" a zahrál si tak po boku hereckých velikánů jako je G. Depardieu nebo E. Seigner. V roce 2008 se stal laureátem mezinárodní soutěže „International Forum – Musical Performance and Pedagogics”. Jako sólista i jako komorní hráč vystupuje s řadou orchestrů a komorních ansámblů, např. Filharmonie Brno, Moravská filharmonie Olomouc, Streicher Akademie Bozen, Filharmonie B. Martinů Zlín, Filharmonie G. Mahlera Jihlava, Janáčkův akademický orchestr, Collegium Musicum, Brno Baroque, Brno Contemporery Orchestra, Muisca Minore, Barocco sempre giovanne. Zabývá se sólovou i komorní koncertní činností. Nahrává pro rozhlas i televizi. Je členem londýnské The British Hapsichord Society (Britská cembalová společnost). Na svém kontě má také účast na prestižní mezinárodní soutěži Pražského jara. Mimo četné umělecké aktivity působí i jako pedagog a je vyhledávaným komorním hráčem a korepetitorem řady umělců. V oblasti provozovací praxe staré hudby umělecky spolupracuje s Akademií staré hudby na Masarykově univerzitě v Brně a pedagogicky působí na Hudební fakultě JAMU v Brně, kde je rovněž tajemníkem Katedry varhanní a historické interpretace. V roce 2010 se stal zakladatelem a ředitelem Mezinárodních interpretačních kurzů Zábřeh, “Hudba ve městě J. E. Welzla”, kde po šest let vedl cembalovou třídu.

print Formát pro tisk