53. ročník MIK 1. - 10.
července
2020
Uzávěrka přihlášek
31. května 2020
qrchart hudebni-fakulta-jamu
Kategorie: Kurzy

Cembalo, kladívkový klavír a barokní komorní hra

Barbara Maria Willi

Letos se otevírá poprvé možnost studia na kladívkový klavír (5oktavový Walther a 6oktavovy Graf. V kombinaci s bohatou cembalovou výbavou (10 nástrojů různých modelů a výrobců) mohou frekventanti kurzů zažít  barokní, klasicistní a raně romantický repertoár na inspirujících nástrojích a pod zkušeným  vedením mezinárodně uznávané osobnosti staré hudby. Kurz lze absolvovat sólově nebo s komorním souborem.

b.m.williBarbara Maria Willi je inovativní a ceněná cembalistka.
Významně přispěla k vývoji oboru staré hudby v České republice. V roce 2014 založila první oddělení staré hudby na české vysoké škole (JAMU v Brně) a zároveň se stala jeho vedoucím. V současné době pracuje na dalším ambiciózním projektu, kterým je tvorba společného studijního programu s prestižním institutem staré hudby při Královské konzervatoři v nizozemském Den Haagu. V roce 2006 získala doktorský titul na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně za svou práci „O stylu generálního basu v 17. století“. Rok 2010 jí přinesl profesorský titul, který převzala z rukou prezidenta Václava Klause.

Obory hra na cembalo, kladívkový klavír a provozovací praxe staré hudby (prof. Kenneth Gilbert, prof. Nikolaus Harnoncourt) na Mozarteu v Salcburku absolvovala v roce 1995 s vyznamenáním. Lásku k historickým nástrojům v ní probudili a dovednosti v ladění jí předávali Jos van Immerseel a Mark Lindley, inspirací pro stylovou generálbasovou hru jí pak byl Jesper Christensen.

V průběhu své mezinárodní kariéry získala řadu ocenění, např. Special mention v mezinárodní cembalové soutěží v belgických Bruggách v roce 1995, cenu německé hudební kritiky za CD „Intrada di Polcinelli“ či francouzskou prestižní cenu „Choc du monde de musique“ za kultovní nahrávku „Salve mater“. Je oblíbeným hostem televizních pořadů, jako jsou například Noc s Andělem či Na plovárně s Markem Ebenem. V roce 2005 byla členkou poroty Mezinárodní soutěže v rámci festivalu Pražské jaro. Její dramaturgie pro festival Concentus Moraviae jsou nápadité a provokativní (například „Vlámská bouře“, „Velcí skladatelé a jejich nepřátelé“). Také díky jejímu působení se stal Concentus Moraviae biennale staré hudby s největším počtem koncertů provedených na autentické nástroje ve střední Evropě. Od roku 2014 Barbara zodpovídá za dramaturgii festivalu Bachův varhanní podzim. Spolu s agenturou C.E.M.A. založila úspěšný cyklus koncertů staré hudby v Brně pod názvem Barbara Maria Willi uvádí..., jehož již XIII. ročník právě probíhá.

Barbara Maria Willi přináší nové úhly pohledů do hudebního vnímání. Důkladně zkoumala generálbasové prameny 17. století a často překvapí svými osobitými interpretacemi. Se svým originálním kladívkovým klavírem z roku 1797 podnítila výzkumnou cestu do oblasti písňové tvorby 18. století a představila celou řadu méně známých českých autorů (Josef Rösler, Jan Hugo Voříšek, Leopold Koželuh). V současné době se věnuje také interpretaci soudobé hudby, mimo jiné se souborem Brno Contemporary Orchestra.

K důležitým mediálním momentům Barbařiny kariéry patří televizní přenos společného koncertu s Magdalenou Koženou a kontratenoristou Thierrym Grégoirem (MHF Concentus Moraviae), který byl oceněn prestižní cenou za nejlepší záznam koncertu na festivalu Zlatá Praha 2000. Česká televize vytvořila její televizní portrét pod názvem „Bravo – Barbara Maria Willi“. Je autorkou generálbasové detektivky „Generálbas aneb kdo zavraždil kontrapunkt?“ (Musica sacra, Brno 2010).
Mluví německy, česky, anglicky, francouzsky a italsky.

 

print Formát pro tisk