1. – 10. července 2024

Uzávěrka přihlášek 31. května 2024

Violoncello

Tomáš Jamník

Tomáš Jamník, uznávaný interpret klasické i soudobé hudby je znám i jako iniciátor hudebních projektů. V jeho hře je obzvlášť oceňována důkladná znalost přednášené skladby, práce s detaily a vřelá hudební komunikace s publikem.

V roce 2006 zvítězil na mezinárodní soutěži Pražské Jaro, kde obdržel řadu dalších zvláštních cen, stal se též finalistou a držitelem zvláštní ceny na soutěži Pierre Fourniere Award 2011 v Londýně. Jako sólista hostoval u významných českých i zahraničních orchestrů, mimo jiné Deutsches Symphonie-Orchester Berlin, České filharmonie, Jerusalem Symphony Orchestra, Cordóba Symphony Orchestra a Philharmonia Orchestra London. Jako komorní hráč vystoupil s Magdalenou Koženou, Leif Ove Andsnesem, Ivo Kahánkem, Josefem Špačkem, Tobiasem Feldmannem, Janou Bouškovou, Pavel Haas Quartet a Dvořákovým triem v pražském Rudolfinu, londýnských Wigmore Hall a Barbican Hall, v hamburské Elbphilharmonie, katovickém NOSPR, salcburském Mozarteu nebo japonských sálech Kitara Hall a Tokyo Metropolitan Hall.

Kromě klasického repertoáru uvádí Tomáš v život i méně známé skladby, v roce 2019 uvedl se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu vlastní úpravu Dvořákova violoncellového koncertu A dur a „Narcissus“ Jana Ryanta Dřízala. Provedl také českou premiéru díla “Tales of Hemingway” amerického skladatele Michaela Daughertyho. Soudobé hudbě se věnuje šířeji, premiéroval skladby českých skladatelů Miroslava Srnky, Michala Nejtka, Slavomíra Hořínky, Marko Ivanoviće, Michala Rataje, Tomáše ‘Floex‘ Dvořáka nebo Ondřeje Kukala.

V roce 2023 Tomáš přednesl na festivalu Pražské jaro Capriccio pro violoncello a orchestr Jana Nováka s orchestrem FOK, taktéž na několika koncertech vystoupil se Saint-Saënovým violoncellovým koncertem s českými orchestry a Slovenským rozhlasovým orchestrem. V září 2023 premiéroval na festivalu Dvořákova Praha skladbu Ďábelský rozmar, kterou pro něj a Akademii komorní hudby napsal Jiří Gemrot. Na jaře 2024 se opakovaně představí v komorním programu s Josefem Špačkem, se kterým vydal kritikou oceňované album Paths věnující se skladbám českých autorů.

Vedle kariéry violoncellisty je Tomáš nadšeným inovátorem v oboru klasické hudby. Je autorem iniciativy Vážný zájem, která propaguje myšlenku domácích koncertů a která pomohla k dnešnímu dni uspořádat stovky koncertů s účastí špičkových profesionálů i nadšených amatérů. Od roku 2015 působí jako umělecký vedoucí Akademie komorní hudby, která propojuje české a německé hudební prostředí a mladým talentům poskytuje vzdělávání v oboru komorní hry. V roce 2019 se stal uměleckým ředitelem Ševčíkovy akademie, jež čerpá z metod legendárního houslisty Otakara Ševčíka.

Tomáš studoval hru na violoncello v Praze u Mirko Škampy, Martina Škampy a Josefa Chuchro, pokračoval v Lipsku u Petera Brunse a na berlínské Universität der Künste u Jens Petera Maintze. Svá studia završil jako stipendista v renomované Karajanově akademii Berlínské filharmonie. Zúčastnil se mistrovských kurzů u Jiřího Bárty, Heinricha Schiffa, Gustava Rivinia, Trulse Mørka, Pietera Wispelweye a Stevena Isserlise. V roce 2023 dokončil svůj půlroční pobyt v USA v rámci Fulbright-Masarykova stipendia, díky kterému měl možnost přednášet a vystupovat v New Yorku a dalších amerických státech. Od podzimu 2024 se stane profesorem Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Tomáš hraje na nástroj Lorenzo Storioni z roku 1784, laskavě zapůjčený ze soukromé sbírky pana Aleše Voverky.